fbpx

Yläraajojen kiputilat

Yläraajojen kiputilat kattavat oireet olkapäästä alaspäin sormiin saakka. Suurimmassa osassa yläraajojen kiputiloja on yksi yhteinen selittävä tekijä. Se on liiallinen yksipuolinen kuormitus.

Yleisimpiä yläraajojen rasitusperäisiä kiputilojen dignoooseja ovat tenniskyynärpää, golfarin kyynärpää ja rannekanavan oireyhtymä. Tenniskyynärpäässä kipu paikantuu kyynärnivelen ulkosyrjälle, josta se voi säteillä kyynärpään molemmin puolin. Kipua provosoivia tekijöitä ovat yleensä puristusvoimaa ja kyynärvarren kiertoa vaativat toiminnot. Golfarin kyynärpäässä provosoivat tekijät ovat hyvin samantyyppisiä, mutta kipu paikantuu kyynärpään sisäsyrjälle. Rannekanavan oireyhtymässä oireilu alkaa yleensä sormien puutumisena ja puristusvoiman heikentymisenä, josta oire voi muuttua myös säryksi ranteen ja sormien alueella.

Jos kipu on kovin akuutti, on hyvä rauhoittaa kudokset hetkeksi aikaa ja vähentää hetkellisesti kipua provosoivaa rasitusta. Akuutissa vaiheessa kipua ja muuta oiretta voidaan helpottaa myös manuaalisilla käsittelyillä, jotka kohdistuvat yläraajojen nivel- ja pehmytkudosrakenteisiin.

Kun akuutti kipu saadaan rauhoitettua, on hyvä aloittaa nousujohteinen harjoittelu kudosten kuormituksen sietokyvyn parantamiseksi. Pitkittyneissä ja kroonistuneissa kiputiloissa tärkein asia on ehdottomasti harjoittelun aloittaminen, jolla pyritään vaikuttamaan jänteiden ja lihaksiston aineenvaihduntaan ja voimantuottoon.

Varaa aika tästä.